hoe?
De Perfecte Pitch Methode brengt je in 5 stappen naar de Perfecte Pitch
Om de optimale pitch te creëren, heb ik de Perfecte Pitch Methode ontwikkeld. Daarbij doorloop je de volgende 5 stappen:

De Perfecte Pitch Methode rekent af met slaapverwekkende PowerPoint presentaties
Het nadeel van de traditionele PowerPoint presentatie is dat het vaak een opsomming is van gortdroge feiten en gebeurtenissen. Meestal staat de presentatie bol van de grafieken, tabellen en analyses. Het gevolg van dit zakelijke en emotieloze verhaal is, dat de toehoorders de grootst mogelijke moeite hebben om wakker te blijven. Iedereen verlangt naar het einde van de presentatie, die geen seconde blijft hangen. En dat is het laatste wat je wilt.

Stap 1:
Analyseer je publiek
Verplaats je van tevoren in je publiek. Zitten er veel verschillende soorten mensen in de zaal? Weten ze weinig van jouw vakgebied of zijn het specialisten? Wat is hun leeftijd? Waar ligt hun interesse? Dat zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van je pitch. Wat wil je publiek van jou? Welk probleem hebben zij dat jij kunt oplossen? En wat wil jij van je publiek? Wil jij bijvoorbeeld dat een investeerder investeert in jouw idee? Of wil je dat mensen in de zaal jouw product of dienst afnemen? Alleen als je je van tevoren goed verdiept in je publiek kun je een succesvolle pitch houden.
Stap 2:
De Passiehaak™ :
Vertel jouw gepassioneerde verhaal
Blijf niet hangen in gortdroge feiten. Zorg dat jouw verhaal blijft hangen. Ga op zoek naar jouw passiehaak. Maak een mix van rationeel en emotioneel. Vertel je boodschap in de vorm van een gepassioneerd verhaal. Dat raakt je publiek niet alleen. Het blijft ook nog eens langdurig hangen. Die passiehaak is een cruciaal onderdeel van een Perfecte Pitch. Je gaat er van glunderen als je het vertelt. Dat werkt aanstekelijk. Anderen krijgen er kippenvel van. .


Stap 3:
De Pitchmix™:
Mix de publieksanalyse en je passie
Op basis van de publieksanalyse en de passiehaak schrijf je de pitch. Je wilt dat je publiek op het puntje van de stoel zit. Daarvoor moeten zij zich volledig in jouw verhaal kunnen inleven. Met elk zintuig: zien, horen, ruiken, proeven, voelen. Neem ze mee in jouw wereld. Met beschrijvingen, voorwerpen, foto’s, handgebaren, je gezicht, je stem, je lijf. Zodat ze jouw passie meebeleven en aan je lippen hangen.
Stap 4:
Lijfleren™:
Laat je lichaam spreken
Lichaamstaal is cruciaal. Je moet je tekst niet uit je hoofd leren, maar in je lijf. Vroeger leerde ik mijn teksten altijd uit mijn hoofd. Dat kostte me zeeën aan tijd. Tijdens de militaire tour als stand-up comedian met cabaretier Javier Guzman kwam ik erachter dat zijn teksten elk optreden anders waren. Maar zijn handgebaren, zijn bewegingen, zijn stem, zijn plek op het toneel waren wel altijd hetzelfde. Hij leerde zijn teksten duidelijk niet uit zijn hoofd, maar liet zijn lichaam spreken. Toen ik dat doorhad, kreeg ik in recordtijd een nieuwe comedy-routine van 6 minuten er perfect in. Het grote voordeel van lijfleren is dat het extreem weinig tijd kost. Je kunt je pitch nooit meer vergeten. Want hij zit niet alleen in je hoofd, maar ook in je lijf. Dus je maakt gebruik van je uitgebreide spiergeheugen, in plaats van alleen je beperkte normale geheugen. En je publiek ziet voor je wat je zegt. Het geeft je onvoorstelbaar veel zelfvertrouwen. Want je presenteert op een hele natuurlijke manier. Je pitch komt helemaal uit jezelf.


Stap 5:
Feedback: Betrek mij erbij
Goede feedback is cruciaal, maar moeilijk te krijgen. Als ervaren pitchcoach kan ik je als geen ander helpen om een goede analyse te maken van je publiek. Ik kan je vertellen wat zij van jou verwachten en wat jij voor hen kunt betekenen. Ik help je ook om het verhaal boven water te krijgen wat je publiek enorm aanspreekt en waarin jouw grote kracht en passie naar voren komt. Vervolgens help ik je met het schrijven van De Perfecte Pitch. En tenslotte gaan we aan de slag met lijfleren. Zodat de pitch niet alleen in je hoofd, maar ook in je lijf zit. Daardoor kun jij de pitch perfect overbrengen op je publiek. En dat leidt weer tot het gewenste resultaat: interesse in jouw idee, product of dienst, nieuwe opdrachten of de baan van je dromen.