Mijn buurman is met een verveeld gezicht stiekem zijn Facebook timeline aan het doornemen. Als ik om me heen kijk zie ik alle collega’s met van alles bezig, behalve met de afdelingsmanager op het podium. Ze is erg geliefd, behalve als ze in een groep het woord neemt.
Ze had zelf al aangekondigd: “Ik weet dat ik langdradig ben, maar ik ga mijn best doen om het deze keer kort te houden”, waarop mijn buurman mompelde ‘promises, promises….”. Daarna pakte ze een kladblaadje met zeker 15 spreekpunten uit haar aktetas. Dat was 23 minuten geleden en ze is nog lang niet klaar. De zaal echter wel met haar, aan de telefoons, de blikken op de klok en het onderling gefluister te zien en te horen.
Ze heeft het zelf ook door. “Nog maar 3 punten”, zegt ze met een wanhopige blik en gaat nog sneller praten.
Als ze zegt “zo, dat was het”, gaat er letterlijk een zucht van verlichting door de zaal. Als ik daarna bij de borrel vraag wat mensen nou onthouden hebben van haar speech is het antwoord telkens hetzelfde: “Niks. Jij wel?”.
Herkenbaar?
Als manager wordt pitchen van je verwacht, maar je hebt het nooit echt geleerd. Pitchen is een vak. Mijn vak. En ik kan het elke topmanager en -ondernemer leren.
Wil jij de volgende keer dat je het bedrijf toespreekt echt inspireren, je publiek aan je lippen hebben en razendsnel overtuigen? Boek dan vandaag nog een gratis pitchstrategiesessie: https://depitchcoach.nl/contact/.
Dan krijg je de volgende keer een staande ovatie in plaats van een zucht van verlichting.