“Zeg je weleens ‘nee’ tegen potentiële cliënten?” vraag de salesmanager aan me. Ik ben hem en zijn team aan het trainen en we hebben nu even pauze voor de lunch.
“Regelmatig”, zeg ik tegen hem.
Hij kijkt een beetje verwonderd op van zijn bord. “Waarom dan?”
Ik zeg: “Bijvoorbeeld als ik denk dat ik een cliënt niet kan helpen als pitchcoach.
Ik werd een tijdje terug gebeld door een duo met een innovatief idee dat al een paar keer was afgewezen door investeerders. Ze dachten dat het aan hun pitch lag.
Een logische gedachte want daar ligt het inderdaad vaak aan bij beginnend ondernemers.
Tot ze me hun pitchvideo lieten zien. Super! Het filmpje was kort, duidelijk en helemaal gericht op wat een investeerder wil weten. Ik zou het een 8 hebben gegeven. Dus met ruimte voor verbetering, maar 100% zeker niet de reden voor afwijzing.
Ik zei: ‘Jullie pitch is uitstekend. Daar ligt het echt niet aan. Jullie kunnen je budget veel beter aan andere dingen besteden dan aan pitchcoaching. Gewoon door blijven gaan met investeerders benaderen. Als jullie de juiste investeerder vinden, dan gaat het met deze pitch lukken.’
En ik heb ze doorverwezen naar een investeerder die wellicht wel bij ze past.”
“Maar dan laat je dus bewust geld en cliënten liggen?,” zegt de salesmanager.
“Klopt. Ik ben pitchcoach om mensen te helpen om hun ideeën uitgevoerd te krijgen. Als ik niet kan helpen, dan vind ik het niet leuk. Daar ben ik geen ondernemer voor geworden.
Wellicht komen ze later een keertje terug als ze wel geld hebben, of verwijzen ze andere ondernemers die wel een goede pitch nodig hebben naar me door.
Als ik de cliënten die ik wel help ook écht help, dan volgt het geld vanzelf”.
“Interessant!” zegt hij nadenkend. En ik zie dat hij het meent.