De Pitch Coach

Gastbloggen – 5 tips – De Pitchcoach

Tekst

Ik heb een nieuw woord geleerd van marketingstrateeg Wendy Oude Veldhuis: gastblogger. Dat blijk ik te zijn. Want ik schrijf blogs niet alleen op mijn eigen platform en mijn LinkedIn pagina,maar ook voor andermans platformen: Voor Frankwatching, Afhangen.com en FEEM. Wendy vroeg of ze me mocht interviewen over hoe je gastblogger wordt. Dat vond ik wel een leuke aanleiding om eens te reflecteren over dit voor mij heel belangrijke onderdeel van mijn marketingmix.

Mijn top 5 tips voor iedereen die wil gaan gastbloggen:

  1. Oefen heel veel met het schrijven van blogs: 2x per week een LinkedIn blog bijvoorbeeld.
  2. Kies een platform waar jouw doelgroep komt
  3. Stuur een goedgelezen blog op je eigen platform (LinkedIn, website, Facebook) op naar de redactie van het gastplatform waar je op wilt komen om aan te tonen dat je goed kunt schrijven.
  4. Neem de tijd: een kwalitatief hoogwaardige blog schrijven kost mij rustig 5 uur.
  5. Hou je altijd aan de gestelde deadlines van de redactie en reageer positief op eventuele feedback die ze je geven.

Dit is Wendy’s interview:

Hoe word je gastblogger? (interview)

Als marketingstrateeg adviseer ik mijn klanten over de inzet van freaking veel marketingmiddelen. Want my god, wat bestaan er veel tegenwoordig. Maar wanneer zet je nou welk marketingmiddel in? Wat werkt het beste in jouw geval? In een serie interviews vroeg ik specialisten over hun vakgebied.

Net als ik is Esmeralda Kleinreesink gek op schrijven. En toen ik een expert zocht op gebied van gastbloggen, was ze al snel gevonden. We schrijven beide gastblogs voor Frankwatching en we gingen in gesprek over gastbloggen. Want waarom zou je zoveel onbetaalde uren in het platform van iemand anders steken?

Kun je iets over jezelf vertellen en je huidige functie?

Esmeralda

Mijn naam is Esmeralda Kleinreesink, ik ben Pitchcoach en help mensen met het schrijven en presenteren van een goede pitch.

Ik ben beroepsmilitair geweest. Toen ik terugkwam uit Afghanistan kon ik meewerken aan een boek, op basis daarvan vroeg de uitgever of ik een eigen boek wilde schrijven. Dat werdOfficier in Afghanistan. Naar aanleiding daarvan werd ik gevraagd voor lezingen door heel Nederland.

Ik vond het presenteren heel leuk en besloot te promoveren op het onderwerp Storytelling in organisaties. Op basis van mijn onderzoek werd ik gevraagd voor een TED Talk. Vanuit daar ben ik trainingen gaan geven over presenteren.

Ondertussen wilden ze bij defensie meer innovatie. Om ideeën uit de hele organisatie op te halen, bedacht de top van defensie een leuk concept. Je mocht vijf minuten pitchen en kreeg gelijk te horen of er geld vrijgemaakt werd voor jouw idee. Maar al snel werd duidelijk dat niemand écht kon pitchen. Daar lag een probleem, omdat de top zo niet kon beslissen wat goede ideeën waren.

Ik ontwikkelde een systeem waarbij mensen in 1,5 uur een maatwerk advies kregen over hun pitch. Zo werden er goede pitches gegeven en konden er betere beslissingen worden genomen.

Na een tijdje dacht ik: ‘Dit is zó leuk, hier komt alles samen’. Na 20 jaar bij defensie stopte ik daar en ik startte in 2020 voor mezelf als pitchcoach.

Hoe kwam je op het idee om te gaan gastbloggen?

Eigenlijk ligt mijn focus voornamelijk op LinkedIn en sinds kort plaats ik ook wat langere video’s op YouTube. Omdat ik mezelf wilde neerzetten als expert, ging ik ook gastbloggen.

Op dit moment schrijf ik voor FEEM, Frankwatching en Afhangen.com. Frankwatching is het grootste, daar worden mijn stukken het meest gelezen. Ik werd getipt door een andere gastblogger, ik had nog nooit van Frankwatching gehoord. Ik stuurde mijn eerste stuk in en verwees naar mijn posts op LinkedIn. Twee uur later werd ik gebeld en kon ik starten.

Hoe heb je uitgezocht waar je wilde gastbloggen?

Het is bewust gekozen dat ik wilde schrijven, omdat ik dat leuk vind en omdat de reacties positief zijn. Ik heb niet bewust gekozen voor deze platforms, ze kwamen bij toeval op mijn pad. Maar bij ieder platform zit zeker wel een deel van mijn doelgroep, dat maakt het de moeite waard.

Bij FEEM, een online magazine voor vrouwelijke ondernemers, heb ik een column waarin ik TED Talks bekijk en voorzie van commentaar. Dat spreekt een specifieke doelgroep aan. Op de andere platforms schrijf ik over presenteren en pitchen.

Welke doelgroep bereik je met jouw blogs? En hoeveel mensen zijn dat?

Ik richt me op directeuren, ondernemers, politici en topprofessionals. Zij zijn wel vertegenwoordigt op de blogs waar ik voor schrijf.

Mijn topartikel op Frankwatching van vorig jaar leverde 11.300 views op, het kwam in de top 10 van dat jaar van de  categorie content & taal. Een gemiddeld artikel van mijn hand heeft zo’n 6.000 views. Ter vergelijking: Een gemiddelde LinkedIn post heeft zo’n 2.500 views.

Tekst

Een gemiddeld artikel van mijn hand heeft zo’n 6.000 views

Bij FEEM en Afhangen.com zijn de aantallen een stuk lager. FEEM is net nieuw en daarmee neem ik een beetje een gok of het een succes gaat worden. Afhangen heeft een hele specifieke doelgroep (mensen uit hoog-risico beroepen) en voor mij is het een no-brainer om daarvoor te schrijven.

Waarom zou je bloggen op het platform van een ander? 

Voor mij heeft het drie redenen:

  1. Er is een groot lezerspubliek
  2. Je zet jezelf neer als expert
  3. Het is extra content om te delen op mijn eigen LinkedIn pagina

Wat levert het jou op?

Van een aantal mensen hoorde ik dat ze me volgen en kennen van één van de blogs. De meeste mensen zeggen dat ze me kennen van LinkedIn. Het zal een combinatie zijn, de meeste mensen volgen me al een tijdje voordat ze contact opnemen.

Soms leidt bloggen tot opdrachten, bijvoorbeeld bij Frankwatching. Daar werd ik gevraagd of ik een nieuw concept voor ze wil maken. Naar aanleiding daarvan werd ik weer gebeld door een overheidsinstantie die iets soortgelijks wilde voor zichzelf. Dus uiteindelijk komt daar via via dan werk uit.

Hoe word je gastblogger?

Ik heb gewoon een goed stuk geschreven over mijn vakgebied en dat ingestuurd naar de blogs. Meestal is dat al genoeg. Je moet er echter wel rekening mee houden dat de blogs die je schrijft uniek zijn. Je kunt ze dus niet pitchen bij twee verschillende platforms. Iedereen wil unieke ‘eigen’ content.

Wat zijn de nadelen van gastbloggen?

Het moet in je strategie passen, want het kost heel veel tijd als je het goed wilt doen. De eisen van de betere blogs liggen namelijk best hoog. Met een blog voor zo’n platform ben ik gauw 5 uur bezig.

Het is niet de makkelijkste strategie. Ik vind het wél heel leuk en het leidt ook weer tot andere dingen. Dit weekend stond ik bijvoorbeeld twee keer in een groot landelijk dagblad en de regionale bladen die daarbij hoorden. Daar kwam ik bij op basis van mensen die ik leerde kennen via mijn gastblogs. De journalisten konden ook zien wat ik kan, op basis van de blogs die ik eerder schreef.

Als je anderen een tip mag geven over gastbloggen, wat zou dat zijn?

Begin met schrijven op een platform waar je eerst zelf kunt testen. Ga bijvoorbeeld 2x per week eens schrijven op LinkedIn. Zo krijg je een gevoel wat werkt. Je hebt namelijk goed materiaal nodig om binnen te komen bij dit soort blogs. Zo wordt de stap wat kleiner en heb je al ervaring opgedaan.

Dit interview is geschreven door marketingstrateeg Wendy Oude Veldhuis van Bureau Snugger en kun je hier nalezen: https://bureausnugger.nl/hoe-word-je-gastblogger/

Deel dit bericht op:

Scroll naar top

Bedankt voor Je inschrijving