Wat ik altijd een van de leukste onderdelen van elke masterclass en training vind is de vraag: “Wat neem je mee?”. Dat is het eindrondje, de samenvatting, waarbij iedereen zegt wat het meeste is bijgebleven van de training en wat ze direct gaan toepassen in de komende week.
Vorige week bij de Zakenvrouwen De Ronde Venen (ZDRV) barstte het van de verschillende antwoorden zoals ook de blogster van ZDRV op Facebook beschreef:
Ik vond de mooiste van Gerry Bras komen, één van de senior zakenvrouwen in het gezelschap. Ze zei: “Je hebt het vuurtje van mijn bedrijf weer aangewakkerd.” Het leverde haar een enthousiast applaus op van de rest van de deelnemers.
Dat is de magie van een perfecte pitch. Als ik mensen leer om een waargebeurd verhaal te integreren in hun pitch, een verhaal waar ze van gaan glunderen, dan wakkert dat soms inderdaad hun eigen vuurtje weer aan. Storytelling werkt: niet alleen voor je publiek, maar ook voor jezelf.
Daarom ben ik ook zo dol op mijn vak: ik werk alleen maar met enthousiaste mensen. Als ze dat al niet waren aan het begin van de masterclass of de 1-op-1 pitchcoaching, dan zijn ze het in elk geval aan het einde. Magisch!