De Pitch Coach

Zweefwoorden – De Pitchcoach

Jacqueline Rijks

Ik val even stil als ik zoek naar de juiste woorden om te omschrijven wat ik van de tagline vind die voor me ligt. Hoe kan ik op een heldere doch plezierige manier duidelijk maken dat ik ‘m echt niet goed vind?

Ik doe elke zes weken een kennisexpertsessie bij high end business coach Meriam Slijkerman, waarbij haar cliënten online al hun vragen op het gebied van pitchen aan me voor kunnen leggen. En Jacqueline Rijks heeft me zojuist haar concept tagline opgestuurd.

“Ik ben coach en trainer voor vrouwelijke ondernemers en managers op het gebied van vrouwelijke energie en kracht. Hiertoe zet ik mijn unieke kwaliteiten in als heldervoelende, storyteller en visionair en neem hun mee op een innerlijke bewustwording door een innerlijke reis.”

Ik adem diep in voor ik mijn feedback geeft: “Jacqueline, het eerste deel is zakelijk (coach,  ondernemers, managers). Het tweede deel is totaal anders: New Age, spiritueel, zweverig. Dat past niet goed bij elkaar.” Dan hou ik mijn mond dicht om te kijken hoe dat valt.

“Dat klopt!” zegt ze enthousiast. “Dit is precies waar ik mee worstel. Ik wil niet zweverig klinken, want wat ik doe is heel concreet, echt wat mensen in het bedrijfsleven nodig hebben.”

“Wat is dat dan?” vraag ik en ze geeft een uitleg over ‘innerlijke kracht’, ‘authentieke bron’ en ‘oerkracht’.

Ik schud mijn hoofd. “De woorden die je gebruikt zijn zweefwoorden, geen zakelijke woorden. Laat ik het anders vragen: Kun je me uitleggen wat zakenmensen hieraan hebben?”

En dan wordt ze plotseling veel concreter en ik zie haar glunderen op het scherm: “In het bedrijfsleven wordt vooral mannelijke energie gebruikt. Dat gaat over mind: wilskracht, doelen, focus. Maar als je een goede manager wil zijn, heb je ook vrouwelijke energie nodig: intuïtie, creëren, navigeren. En dat leer ik ze.”

“Dus niet alleen aan vrouwelijke ondernemers, maar ook mannen?” vraag ik.

“Ja, eigenlijk wel” zegt ze. “Ook die hebben een goede balans tussen mind en intuïtie nodig”.

“Oh”, zeg ik, “dus jij zorgt dat mensen betere ondernemers en managers worden door te zorgen voor een goede balans tussen mannelijke en vrouwelijke energie? Tussen mind en intuïtie?”.

Het blijft even stil aan de andere kant van het scherm en dan zie ik haar gezicht helemaal oplichten.

“Wauw, wat een opluchting!” zegt ze. “Je legt precies de vinger op de zere plek. Je hebt iets blootgelegd waar ik al een hele tijd mee worstel. Dit gaat niet alleen over de pitch, maar over de basis onder mijn hele programma. Nu kan ik eindelijk de volgende stap zetten! Dank je wel.”

Heerlijk! Daar word ik dus gelukkig van, van cliënten razendsnel (in dit geval in een kwartiertje) gelukkig maken.

Deel dit bericht op:

Scroll naar top

Bedankt voor Je inschrijving