Publiek: heel Nederland – De Pitchcoach

Foto Rick

Hoe schrijf je een 2-minuten-pitch als je publiek heel Nederland is?

Het startpunt van een perfecte pitch is een publieksanalyse. Wie is je publiek en wat willen ze van je? Meestal kun je daar wel iets over zeggen, hebben ze speciale interesses, specialistische kennis, of duidelijke persoonskenmerken. Maar wat nou als je publiek heel Nederland is?

Dat gold een tijdje terug voor één van mijn cliënten die op live televisie 2 minuten kreeg om zijn verhaal te vertellen. Hoe schrijf je dan die speech? Waar begin je dan? Da’s lastig. In zijn woorden: “Ik vind het een hele puzzel om het in twee minuten te krijgen”.

Dit was mijn advies:
1) Bedenk één concept dat je wil neerleggen (niet meer!)
2) Voor dat ene concept bedenk je de Call to Action: de laatste zin die je wil gaan zeggen, de boodschap die mensen moeten onthouden
3) Kies een waar gebeurd verhaal dat je voor je kunt zien dat past bij die boodschap
4) Ga dan pas schrijven

Het resultaat was een dusdanig indrukwekkend verhaal, dat hij diezelfde avond nog in talkshow OP1 werd uitgenodigd!

Deel dit bericht op:

Bedankt voor Je inschrijving