Wat komt er eerst in een pitch? De droge boodschap (‘concept’) , of het inspirerende verhaal (‘passiehaak™’)?
Als je droge boodschap uit maar 1 tot 3 zinnen bestaat (wat ik aanraad), dan is er niets op tegen om daar mee te beginnen. En daar kiezen we dan ook voor bij de meeste cliënten.
Maar afgelopen week had ik een cliënt wiens concept best wel lang was. Kolonel Marcel de Pee, het nieuwe hoofd Safety van de Koninklijke Luchtmacht, wilde graag aan alle luchtmachters meegeven open te zijn over de risico’s van hun werk. Om die helder te krijgen én begrip te kweken (in plaats van paniekvoetbal) voor als er onvermijdelijk eens wat misgaat.
Dat helder uitleggen lukt ook mij niet in 3 zinnen.
En dan werkt een pitch die met het concept begint ineens niet meer. Want voor we bij het smeuïge verhaal (de passiehaak™) aankomen dat ervoor zorgt dat we aan zijn lippen hangen, is er eerst die droge boodschap. En dan is er de kans dat het publiek voortijdig afhaakt.
Dus wat hebben we gedaan? We hebben het verhaal dat elke luchtmachter direct op het puntje van zijn of haar stoel zet direct aan het begin gezet. Zodat de boodschap daarna des te beter aankomt en blijft hangen.
Dus speel ermee. Een goede pitch heeft altijd zowel een concept als een passiehaak™. Maar de volgorde van die twee staat zeker niet vast.