“Ik heb er helemaal geen zin in”, zegt Maureen de Jong terwijl ze opgekruld in de leren fauteuil zit met een kopje koffie. Het is 10:15 uur. “Ik word ook helemaal nerveus van pitchen en al helemaal op camera.” De rechterkant van haar mond en haar neus krult even op. “En ik vond het heel moeilijk om een verhaal te vinden waar ik van ga glunderen.”
“Het komt allemaal goed,” stel ik haar gerust. “Voor 12:00 uur vandaag heb je een pitch op papier staan waar je helemaal enthousiast van wordt”. Ze kijkt me sceptisch aan, maar zegt niets. “Ik doe dit al een tijdje, trust the process!” zeg ik met een knipoog.
Als we aan de slag gaan, is het al snel duidelijk waarom het vinden van een glunderverhaal moeilijk was. Want zoals zoveel ondernemers is ze haar bedrijf, Het Strategisch Kompas, juist begonnen vanuit frustratie en irritatie. Over hoe zinloos het is om aan marketing en branding te doen als je niet nadenkt over waar je als bedrijf voor staat en gaat. En wat een verspilling van tijd, geld en energie dat is. Als we die irritatie op de voorgrond zetten, dan gebeurt er wat: dan wordt ze enthousiast én gaat ze glunderen.
Dus om 11:28 hoor ik haar zeggen: “Dit is leuk! Wat fijn dat ik me boos mag maken. Ik moet er wel even aan wennen. Maar deze irritatie is echt mijn drive”.
En als ze de deur uit gaat, met als huiswerk om de komende dagen de pitch elke dag 3x te oefenen ter voorbereiding op de opname, dan zegt ze zelfs: “Ik heb er zin in, in de opnames!”
Dat is het proces: Vind je drive en je wordt vanzelf enthousiast. En als jij enthousiast bent, dan wordt je publiek dat ook. Als jij 100% jezelf bent, dan kan je niet anders dan stralen. Zelfs als je van tevoren denkt dat je een hekel aan pitchen hebt. Gegarandeerd!