“Esmeralda was vorig jaar één van de twee best beoordeelde docenten,” zegt Ivar Kappert als hij me introduceert bij het innovatie jaarprogramma ‘IDEE!’ dat hij en Tom Bijlsma runnen.
Ik kijk hem blij verrast aan.
Hij ziet het en zegt: “Ik laat je jouw evaluaties wel even lezen”.
Super leuk om te horen en het legt gelijk de lat lekker hoog.
Want de middelmanagers van COMMIT (wat vroeger het Defensie Materieel Commando heette, DMO) die hier in de klas zitten, hebben het hele jaar al het neusje van de zalm gehad als het gaat om leren innoveren.
De deelnemers krijgen bijna een jaar lang colleges en workshops over onderwerpen als innovatieve concepten, interventies en Design Thinking. Daarnaast werken ze aan hun eigen innovatieve project.
Ik kom helemaal aan het eind van het jaartraject om ze in één dag voor te bereiden op de pitch die ze gaan geven aan hun afdelingshoofden. Over wat ze hebben geleerd in het afgelopen jaar, hoe ze zijn gegroeid en wat ze willen meegeven aan COMMIT.
Natuurlijk kom ik niet alleen voor het voorbereiden van die ene pitch. Ik leer ze vooral hoe ze in de toekomst anderen kort kunnen overtuigen en inspireren. Want om innovaties uitgevoerd te krijgen, moet je eindeloos mensen overtuigen. Daar weet ik zelf ook alles van.
In management-lingo: Pitchen is een onontbeerlijk instrument in de toolbox van een innoverend manager.
De volgende dag krijg ik een mailtje van Ivar met mijn evaluatie van vorig jaar. Alleen maar 10’en en 9’s!
Het leukste commentaar vond ik: “SUPER LEUK! Dit was mijn nummer 1 workshop. We waren lekker veel zelf bezig en Esmeralda presenteert ook erg leuk. Het heeft veel toegevoegde waarde voor je persoonlijke ontwikkeling, iets waar je heel lang wat aan hebt.”
Zoals comedian Ryan George van Pitch Meetings zou zeggen: “Pitching is tight!”
PS: Als je ook innoveren binnen je organisatie wil verbeteren, neem dan contact met Ivar Kappert op. Met zijn jaarprogramma krijg je mijn pitchtraining er gelijk bij!