De Pitch Coach

Dag en Nacht – De Pitchcoach

Dag en nacht

“Wat wil je zeggen? Wil je ze expliciet uitnodigen om je vooral ook ’s nachts te bellen? Of gaat het meer om het idee dat je beschikbaar bent? Dat maakt enorm uit voor de keus op welk woord je de nadruk legt.”

Ik ben met Gemma Bouman, uitvaartondernemer in Groningen, aan het werken aan de voice-over tekst voor haar promotievideo. We hebben die samen geschreven en ze gaat ‘m zelf inspreken. Bij inspreken komt veel meer kijken dan je in eerste instantie denkt. Zoals welke woorden je benadrukt.

Gemma proeft het verschil tussen “dag EN nacht” en “dag-en-nacht”. “Ik hoor het verschil”, zegt ze. “Ik ga voor de versie waarbij de woorden achter elkaar uitgesproken worden. Ik hoef niet per se het bed uit gebeld te worden, ” zegt ze met een lach. Ze zet een boogje boven de woorden ‘dag en nacht’ om aan te geven dat die vloeiend uitgesproken worden zonder nadruk.

Zo werken we woord voor woord door de tekst. De tekst proevend. Teksten goed inspreken vereist een tekstanalyse. Waar leg je de nadruk op en waarom? Maar ook: waar pauzeer je? Wanneer glimlach je of kijk je verdrietig? Want ook dat horen we in je stem. Het verandert een opgelezen tekst in een doorleefd verhaal.

PS: Wil je ook de perfecte videotekst schrijven en zelf als voice-over inspreken? Bel me: 06-20168023.

Deel dit bericht op:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll naar top

Bedankt voor Je inschrijving