Wat is het #1 geheim om publiek aan je lippen te laten hangen?
Ik kan je nu een tijdje aan de lijn houden door je te beloven dat ik je het geheim later in deze email ga vertellen. Dat is een manier om je publiek aan je lippen te laten hangen. Maar zeker niet het #1 geheim.
Het is ook een manier die niet bij mij past, want als pitchcoach ben ik dol op directe, korte en krachtige communicatie. Dus ik ga je het geheim nu direct onthullen:
Vertel een verhaal.
Misschien denk je: tja, dat heb ik al wel eens vaker gehoord. Storytelling heet dat toch? Is dat niet gewoon een hype?
Het antwoord daarop is ‘nee’. Storytelling is geen hype. Het is de manier waarop wij mensen informatie ordenen in onze hersenen. En waarop we die weer makkelijk terughalen.
Verhalen combineren feitelijke informatie met emoties. En ook emoties zorgen ervoor dat je hersenen informatie makkelijker onthouden en kunnen terughalen.
Als je meer over de wetenschap daarachter wilt weten, dan raad ik je mijn leeslijst aan “De wetenschap achter presenteren en pitchen”. Kijk maar eens onder de kopjes “Storytelling” en “Neurocoupling”.
“Maar Esmeralda,” hoor ik je tegensputteren, “je bent toch zo dol op directe, korte en krachtige communicatie? Dan heb je toch geen tijd om verhalen te gaan vertellen?”.
Jazeker, ik ben dol op korte communicatie. Maar vooral op communicatie die blijft hangen bij de ontvanger. In 1,5 minuut heb je genoeg tijd om één abstracte boodschap te combineren met een waargebeurd verhaal. En als je dat doet, dan blijft je boodschap gegarandeerd hangen.
Maar probeer je vooral veel feiten en abstracte concepten in die tijd bij je publiek er door te drukken, dan blijft er niets hangen. Zero, zip, zilch, nada.
Dus: wil je dat je boodschap echt blijft hangen bij je publiek, ondersteun ‘m dan met een verhaal.